zondag 21 juni 2015

Witte bonen in tomatensaus (zonder potje)

Het foodblogevent. Ooit deed ik er al wel eens aan mee. Het is nog steeds levend. Soms kwijnt het wel een beetje weg, maar het bestaat nog. De bijbehorende verzamelplaats is wel in diepe slaap. Aan dat wegkwijnen ben ik ook wel een beetje schuldig. Vaak denk ik "o ja, leuk thema", maar dan is de maand alweer voorbij. Deze maand doe ik echt mee. Met deze witte bonen in tomatensaus. Ik maakte ze niet eens speciaal voor dit thema, maar het past perfect. Ingrid heeft het nieuwe thema uitgeschreven: TOMAAT.

Voor het koken van de witte bonen wilde ik weten of ik ze in het weekwater moest koken of schoon water moest gebruiken. Daar is niet 1 antwoord op te geven. Met het weekwater gooi je inderdaad een deel van de specifieke slecht verteerbare koolhydraten weg, waardoor je minder last krijgt van je darmen. Maar je gooit ook vitaminen, mineralen en smaak weg. Zolang ik geen enorme kramp krijg, kook ik de bonen in het weekwater. Wat die voedingsstoffen betreft, is het dus ook slim om bonen in precies genoeg water te koken. Dat is wat lastig te bepalen, dus als je krap start, is het slim om tijdens het koken eventueel nog een beetje water toe te voegen. Om antwoord te krijgen op mijn vraag keek ik eerst in Over eten & koken van Harold McGee. Zijn standpunt is langer koken in het weekvocht; daardoor wordt een deel van de koolhydraten ook afgebroken. Krap water voorkomt ook al te heftig borrelen zodat de bonen ook minder snel kapot koken. McGee geeft aan dat 3 elementen (zuren, calcium en suiker) het garingsproces vertragen. Die elementen toevoegen tijdens het koken is dus niet zo slim. Maar als je vervolgens de bonen verder verwerkt, en niet wilt dat ze overgaar worden, kun je juist wel die elementen toevoegen. In zijn boek wordt als voorbeeld stroop in baked beans genoemd. Dat idee neem ik graag over. 


Witte bonen in tomatensaus


  • 500 gram gedroogde witte bonen, een nacht geweekt
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 ui, in kwartringen
  • 1/2 rode peper, fijngehakt
  • 2 teentjes knoflook, in dunne plakjes
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • 1/2 theelepel kurkuma
  • 1 theelepel gemberpoeder
  • 1 blik gepelde tomaten (400 ml)
  • 500 gram verse tomaten, in stukjes
  • zout
  • 1 eetlepel (appel)stroop
Doe de bonen met zoveel (schoon dan wel het weekwater) water dat ze 1 centimeter onderstaan in een pan en breng aan de kook. Zet het vuur laag en laat 30 minuten pruttelen. Proef de bonen of ze al gaar zijn. Kook anders nog langer en controleer om de 10 minuten. Als de bonen bijna gaar zijn, zet dan het vuur uit en laat nog een kwartier staan. Giet het laatste beetje vocht daarna af. 

Verhit de olie in een braadpan. Fruit de ui, peper en knoflook een paar minuten. Voeg de tomatenpuree, gember en kurkuma toe en roer 1 minuut door. Doe dan de gepelde tomaten, 1 deciliter water en de verse tomaten in de pan. Breng aan de kook en laat daarna met een deksel op de pan 15 minuten zachtjes koken. Voeg daarna de stroop en zout naar smaak toe en laat nog 5 minuten pruttelen. 

Voeg de gare witte bonen aan de tomatensaus toe en laat nog even goed doorwarmen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten