dinsdag 3 maart 2015

Poffert (of trommelkoek)


Toen wij studeerden zaten wij in een eetgroep. Niet iedereen was even goed toebedeeld met culinaire gaven. Zo zat ik ooit bij iemand in de groep die met 1 pak spaghetti, een ui, een blikje tomatenpuree, een prei en 3 champignons en ik mag hopen een beetje gehakt een maaltijd voor 5-6 personen wilde maken. Die at bij de rest vast heel goed.
Maar over het algemeen was het prima te eten. En soms zelfs meer dan prima. Een vriendin van ons maakte soms poffert. Manlief met zijn toetjesliefde was dan helemaal gelukkig.
Poffert, of trommelkoek zoals het ook wel genoemd wordt, is een oud streekgerecht. Wikipedia leert mij dat het uit Groningen komt. Stevige boerenkost, zeker als je de variant met spek neemt. Die is aan mij niet besteed, maar ik houd ook niet van spekpannenkoeken. Ik maakte poffert als toet na erwtensoep. Dan is 1 plak meer dan genoeg.
Het recept komt bij onze vriendin vandaan, en die heeft het van haar moeder. Als achtergrond bij de foto het recept zoals zij dat van haar moeder heeft. Niet een ouderwets handgeschreven recept, maar al netjes in een wordbestandje. Toch vond ik het leuk om het erachter te doen. Krijg je toch een klein beetje een nostalgisch gevoel.


Poffert 

(voor 1 cakevorm)
  • boter en paneermeel voor invetten
  • 2 eieren
  • 500 gram zelfrijzend bakmeel
  • 5 deciliter melk
  • snuf zout
  • 100 gram rozijnen, geweld
  • (1 klein geraspt appeltje)
  • boter en bruine basterdsuiker voor erbij
Vet de cakevorm in met wat gesmolten boter en bestrooi met paneermeel. 
Klop de eieren 1 minuut in een grote kom zodat ze goed los zijn. Meng het zelfrijzend bakmeel, de melk en het zout erdoor. Het is slim om, voordat je de mixer weer aanzet, dat eerst een beetje door elkaar te mengen anders stuift de bloem en/of spettert de melk uit de kom. 
Roer de rozijnen en eventueel de appelrasp door het beslag. Giet het in de cakevorm. Bak de poffert in ± uur op 160C gaar. De poffert moet niet kurkdroog zijn, maar ook net niet klef meer. 
Serveer warm met een klont boter en bruine basterdsuiker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten