maandag 2 juni 2014

Pepermuntstracciatellaijs

afbeelding-pepermunt-aroma
Eindelijk. Ik was al heel lang op zoek naar pepermuntessence. Eigenlijk al meer dan 25 jaar. Toen knipte ik uit de krant recepten en deed ze in een ringband. Ook een recept van pepermuntkussentjes. Die heb ik deze keer niet gemaakt, maar dat gaat vast nog wel een keer gebeuren. Het was ook geen actieve zoektocht. Meer een soort latente. In een buitenlandse supermarkt keek ik wel altijd even. En tegenwoordig met allerlei onlinebak- en kookwinkels had ik het ook wel kunnen vinden, maar ik heb geen zin om hetzelfde bedrag aan verzendkosten kwijt te zijn. Ik was dan ook erg blij dat ik bij de kookwinkel hier deze zag staan. Een paar jaar terug, toen ik de amandelessence van dit merk kocht, was er nog geen pepermunt. Het flesje amandel was inmiddels ook bijna leeg, dus die heb ik gelijk nieuw gekocht.
Als je het flesje opendoet, waan je je wel een beetje bij de tandarts, dus spaarzaam gebruiken. Als je een pipetje hebt, kun je zonder knoeien nauwkeurig smaak toevoegen.

Pepermuntstracciatellaijs
  • 1 ei
  • 60 gram suiker
  • 15 gram glucosestroop
  • 2 deciliter volle melk
  • paar druppels pepermuntessence
  • 2 deciliter slagroom
  • 20 gram extra pure chocolade
Klop het ei met de suiker en glucosestroop een paar minuten. Meng de volle melk erdoor. Voeg dan pepermuntessence naar smaak toe. Het mag nu iets te sterk zijn, want de slagroom komt er nog bij.
Klop de slagroom stijf. Spatel de slagroom door het andere mengsel. Proef nog een keer. 
Zet de ijsbasis eventueel nog een uurtje in de koelkast om goed koud te worden.
Hak de chocolade fijn. 
Giet het in de ijsmachine en draai in ± 35 minuten (of volg de aanwijzingen van je ijsmachine) tot ijs. Voeg na 10 minuten draaien de chocolade toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten