vrijdag 28 maart 2014

Citroencakepudding (foodblogswap)

Laatste week van de maand, dus weer tijd voor de foodblogswap. Deze maand mocht ik een recept uitkiezen van tastyhealthycooking. Omdat ik al een planning gemaakt had voor het avondeten van deze week, koos ik een toetje uit. Dat kan er altijd nog wel bijgemaakt worden. Het oorspronkelijke recept komt bij Jamie Oliver vandaan. Het idee van dit toetje is dat het beslag zich tijdens het bakken in 2 laagjes verdeeld. Onderin komt een puddingachtig laagje, en bovenop een luchtig cakelaagje. Ik doe ze een volgende keer iets korter in de oven, want ik vond dat er een beetje weinig pudding was overgebleven.

Citroencakepudding

(6 kleine ovenschaaltjes van ± 1,25 dl)
  • 120 gram (vanille)suiker *)
  • 60 gram boter
  • 1 citroen
  • 2 eieren
  • 60 gram zelfrijzend bakmeel
  • 3 deciliter melk
Vet de vormpjes in. 
Rasp de gele schil van de citroen en pers de vrucht uit. 
Splits de eieren. Klop het eiwit in een schone kom stijf. 
Laat de boter zacht worden. Klop de boter met de suiker en het citroenrasp een paar minuten tot een crèmig mengsel. Klop de eidooiers erdoor. Meng dan het bakmeel, de melk en 3 eetlepels citroensap erdoor. 
Verwarm de oven voor op 200C. 
Spatel het eiwit door het beslag. Verdeel het beslag over de vormpjes. Zet de vormpjes in een braadslee of ovenschaal en giet een laag kokend water in de schaal. Bak de cakepuddinkjes 25-30 minuten tot de bovenkant lichtgekleurd is. 

*) als je zoveel vanillesuiker gebruikt, ga je natuurlijk geen zakjes van 8 gram per stuk gebruiken. Maak zelf vanillesuiker door de vanillestokjes die je gebruikt hebt voor andere zoete gerechten te laten drogen en dan in de pot met kristalsuiker te zetten. 

3 opmerkingen:

  1. Lijkt me een heerlijk dessert. Inderdaad superpassend bij dit heerlijke weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gedaan! Het blijft inderdaad een topper. Ik wil het van de zomer ook eens gaan maken met b.v. passievrucht ofzo, als probeersel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank. Passievrucht klinkt goed. Sinaasappel kan natuurlijk heel makkelijk, en dan een deel cacao ipv zelfrijzend bakmeel (en iets bakpoeder).

    BeantwoordenVerwijderen