vrijdag 3 januari 2014

Laksa met mosselen

afbeelding-mossel-laksa-soep

Mijn moeder houdt erg van mosselen, mijn vader niet echt. Daarom at ze ze meestal als mijn opa en oma er ook waren, want die vinden ze ook erg lekker. Ik heb een tijd gehad dat ik ze ook at, maar ik denk dat de laatste keer al zeker 10 jaar geleden was. Toch wou ik ze weer een keer proberen. Deze laksa leek me een goede mogelijkheid. Officieel een recept met garnalen maar mosselen werken ook prima. De mosselen waren mooi klein, dus eigenlijk wel voor herhaling vatbaar.


Laksa met mosselen

(4 personen)
  • 1 ui
  • 2,5 cm gemberwortel (geschild)
  • 2 stengels citroengras
  • 2 tenen knoflook
  • 2 cm geelwortel (of 1,5 theelepel kurkuma)
  • 2 gedroogde rode chilipepers, geweld
  • 1 theelepel trassi
  • 2 eetlepels zonnebloemolie
  • 1,5 visbouillon (mag van tablet)
  • 400 ml kokosmelk
  • sap van 1 limoen
  • 2 kilo mosselen
  • 200 gram tauge
  • verse munt, naar smaak
  • verse koriander, naar smaak
  • 1 komkommer
  • 1 limoen, in partjes
  • 200 gram brede eiernoedels
Maak de laksapasta door ui, gemberwortel, citroengras, knoflook, kurkuma, chilipepers en trassi te pureren in een kleine keukenmachine. Hak ze wel eerst wat kleiner, want anders werkt het waarschijnlijk niet. 
Verhit in een grote pan 1 lepel olie. Fruit 2 eetlepels pasta in de olie tot het lekker ruikt. Doe dan de bouillon en kokosmelk erbij en breng aan de kook. Laat 10 minuten pruttelen. Voeg het limoensap toe. Proef de bouillon of deze lekker pittig is. Voeg anders nog wat laksapasta toe. Houd de bouillon warm tot de mosselen klaar zijn. 
Maak de mosselen schoon. Verwijder de baarden. Gooi kapotte schelpen weg. Geef mosselen die openstaan een tik met een mes en wacht tot ze zich sluiten. Als ze dat niet doen, gooi ze dan ook weg. 
Fruit nog 1 lepel laksapasta in wat olie in een grote pan. Voeg de mosselen en een paar lepels bouillon toe. Stoom de mosselen een paar minuten tot de schelpen openstaan en de mosselen gaar zijn. Vis gare schelpen er vast uit. Schelpen die niet opengaan, kun je weggooien.
Spoel de tauge af en doe in een schaal. 
Was munt en koriander, droog af en pluk de blaadjes en doe deze in kommetjes. 
Snijd de komkommer in de lengte door en verwijder de zaadjes. Snijd in plakjes en doe in een kommetje. 
Maak de eiernoedels klaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. 
Laat ieder zijn eigen kom vullen met noedels, tauge, mosselen naar smaak. Giet de hete bouillon erover en garneer met komkommer en munt en koriander en limoen. 

bron: Gordon Ramsay - Gordon's Great Escapes - zuidoost-Azie

1 opmerking:

  1. Dat kom ik een keer bij je eten. Want ik denk dat je vader mosselen op deze manier ook niet kan waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen