zondag 18 maart 2012

Broodpudding met marmelade en vijg

Na het maken van een gevuld turks brood (*) eerder deze week had ik nog de bovenkant van het brood over. Ik gebruikte dat, aangevuld met nog wat oud brood, in deze broodpudding. Een variant met marmelade en vijg. Ik weet dat manlief niet zo van marmelade houdt, maar hij vond het een prima toet. Toch zou hij het niet erg vinden als ik de volgende keer weer gewone broodpudding zou maken.


* ik wou een link maken maar kan het niet terugvinden op mijn blog. Er ligt in de vriezer nog een turks brood, dus ik denk dat we dat binnenkort nog een keer eten.


Broodpudding 

(4-6 personen)
  • 1/2 liter melk
  • zaadjes uit 10 kardemompeulen
  • 6-8 oude boterhammen (wit of tarwe)
  • zaadjes uit 10 kardemompeulen
  • 50 gram suiker
  • 50 gram gedroogde vijgen, in stukjes
  • 100 gram sinaasappelmarmelade
  • 2 eieren
  • 2 el bruine basterdsuiker
  • 25 gram boter, in kleine vlokjes
Wrijf de kardemomzaadjes fijn in een vijzel. Verwarm de melk met de kardemom tot net tegen het kookpunt aan. Breek het brood in stukken en doe het bij de hete melk. Voeg de suiker toe. Maal fijn met een staafmixer tot een pap. Roer de marmelade en de vijgenstukjes erdoor. Klop de eieren los en roer deze goed door de broodpap. Schep de pap over in een ovenschaal. Strooi de bruine basterdsuiker over de bovenkant en leg de vlokjes boter erop. 
Zet de schaal 30 minuten in een oven van 180C totdat deze stevig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten