zaterdag 8 oktober 2011

Salade met makreel, rode biet en mierikswortel


Afgelopen zaterdag hadden we (eindelijk) weer eens vrienden over de vloer voor een uitgebreid etentje. Eerste gang was deze salade, tweede vijg met blauwe kaas, daarna snijbietrisotto en toe aardbeienbavarois. 
Het was voor mij de eerste keer dat ik verse mierikswortel gebruikte. Ik denk dat ie niet supervers was, want ik kreeg geen tranen in mijn ogen bij het raspen. De smaak was wel prima. 

Salade met makreel, rode biet en mierikswortel

(4 personen)
  • een handje - liefst wat bittere - sla (ik gebruikte mizuna)
  • 250 gram gerookte makreel, in stukjes
  • 300 gram gare bietjes
  • versgemalen zwarte peper
  • 2 eetlepels yoghurt
  • 2 eetlepels mayonaise
  • vers geraspte mierikswortel naar smaak (ik gebruikte ± 2 theelepels)
Meng yoghurt, mayonaise en mierikswortel naar smaak en verdun met een klein beetje water.
Verdeel de sla over 4 borden. Snijd de bietjes in mooie stukjes en verdeel deze over de sla. Maal er een klein beetje peper over. Verdeel de makreel hierover. Bedruppel met de mierikswortelsaus. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten