vrijdag 9 september 2011

60 eieren-project - Citroenkaas (=lemoncurd)


Ik heb expres citroenkaas geschreven. Toen ik zo´n 8, 9 was knipte ik recepten uit de krant en verzamelde die in een multomap. Niet dat er veel mee gebeurde, maar de naam citroenkaas vond ik blijkbaar intrigerend genoeg om er wel wat mee te doen. Dit is namelijk één van de eerste dingen die ik heb gemaakt. Ik kan me niet meer herinneren of het gelukt is en of ik het lekker vond. Je moet best wel geduld hebben en het vuur laag houden, en goed roeren en een beetje aanvoelen of het goed gaat. Als ik dat had beseft, had ik het vast niet geprobeerd.


Lemoncurd

(voor 1 jampot)
  • 50 gram boter
  • 110 gram witte basterdsuiker
  • 2 citroenen, schoongeboend
  • 2 eieren en 1 eierdooier
Klop de eieren met de dooier goed los in een kommetje.
Rasp de citroen en pers ze uit. 
Smelt de boter op laag vuur. Roer de basterdsuiker en het citroensap en de rasp erdoor en meng even goed. Giet dan, al roerend de eieren erdoor. Blijf voortdurend roeren en over de bodem van de pan schrapen. Houd het vuur laag. Op een gegeven moment wordt het dikker en binden de eieren. Als je een beetje op de achterkant van de lepel doet en er een streepje in trekt dat zichtbaar blijft, is het goed. Doe over in een gesteriliseerde pot en bewaar in de koelkast. Het blijft zo´n 1-2 weken goed.  

(bron: Ballymaloe)

2 opmerkingen: