woensdag 24 februari 2010

Voetbalkaartjes

Ook dit huishouden ontsnapte niet aan de voetbalkaartjesterreur. Elke dag als ik mannetje Q uit school ophaal, krijg ik de vraag of ik boodschappen bij AH heb gedaan. Gelukkig is het idee van het hele boek vol sparen  nog niet zo bij hem geland. Favoriet zijn vooral de zilveren kaartjes (= logo´s). Wel had hij bedacht dat ik daar van een taart moest maken. En dit is het resultaat geworden.
FC-Utrecht-logo-afbeelding-taart-voetbalplaatjes-Albert-heijn

Overigens geeft deze taart geen voorkeur voor een club weer. Ik heb voor FC Utrecht gekozen omdat dat logo, van de logo´s die mannetje Q had, het makkelijkst in marsepein te maken was.

De bananencake komt uit Nigella Lawson - hoe word ik een goddelijke huisvrouw. Ik heb het recept een klein beetje aangepast. Zij gebruikt 300 gram banaan en voegt, in plaats van mijn havervlokken, 60 gram gehakte walnoten toe. En omdat zij het als bananenbrood maakt, dus in een cakevorm, moet haar brood een stukje langer in de oven.

Voetbaltaart

(springvorm met doorsnee van 23 cm)


Voor de taart:
  • 100 gram rozijnen
  • 2 el rum
  • 175 gram bloem 
  • 2 tl bakpoeder
  • 1/2 tl baking soda
  • 1/2 tl zout
  • 125 gram boter, gesmolten
  • 150 gram suiker
  • 2 grote eieren
  • 150 gram banaan, fijn geprakt
  • 2 el havervlokken
  • 1 tl vanilleextract
Doe de rozijnen in een bakje en giet de rum erbij. Verwarm even in de magnetron en laat staan totdat je ze nodig hebt.
Meng bloem, bakpoeder, baking soda en zout door elkaar in een kom. 
Warm de oven voor op 170 C. 
Klop de gesmolten boter en suiker door elkaar in een kom.Voeg 1 ei toe en klop tot het ei is opgenomen. Voeg dan het andere ei toe en klop weer. Klop de geprakte banaan en het vanilleextract erdoor. Roer dan, in gedeeltes, het bloemmengsel erdoor. Roer als laatste de rozijnen en de havervlokken door het beslag. 
Giet het beslag in de - met bakpapier beklede - springvorm. Bak de cake in 35-40 minuten. De cake is gaar als een cocktailprikker die erin gestoken wordt er nagenoeg schoon uitkomt. 

Voor het voetballogo teken je op papier de vormen die je nodig hebt. Schrijf op elk onderdeel de kleur die het betreffende element moet krijgen. Maak de gewenste kleur marsepein door blanke marsepein met levensmiddelenkleurstof te kleuren. Rol dit dun uit op een met poedersuiker bezeefde ondergrond, bakpapier of een siliconenmatje. Snijd de vorm uit. Let op dat het papier niet aan de marsepein blijft plakken. Plak de marsepein op de juiste plek met een klein beetje glazuur van wat poedersuiker met een druppel water. De letters van de club heb ik gemaakt door dunne slangetjes te rollen en deze in de letter te buigen. 

1 opmerking: