zondag 7 februari 2010

Een half jaar

badeendje-afbeelding-op-taart
Het is bijna een half jaar geleden dat ik mijn laatste stukje heb geschreven. Van dat halve jaar heb ik de helft in Ierland doorgebracht; 12 weken alleen maar bezig geweest met koken en eten en informatie hierover. Een heleboel inspiratie opgedaan, die ook druk in daden is omgezet. Alleen het schrijven erover gebeurde maar niet. Aan het einde van vandaag moet een inhaalslag zijn gemaakt. Het liefst zou ik het op verschillende data zetten, maar ik weet niet of ik dat kan saboteren. Zo handig ben ik niet met de computer. Dus waarschijnlijk zullen er heel wat berichtjes komen met als datum 7 februari 2010.

Een van de eerste dingen die ik heb gebakken toen ik weer terug was, is een Irish Bathduck Cake. Culinair niet heel erg hoogstaand, maar mannetje Q vond het erg leuk. Op mijn reis terug had ik voor hem een badeendje gekocht in de kleuren van de Ierse vlag en een hoedje met het klavertje erop. Van het eendje heb ik een afbeelding gemaakt, die ik overgezet heb in marsepein, waar ik de taart mee versierd heb. Voor de vulling ben ik lui geweest, en heb ik een mix gebruikt waar je alleen nog water aan moet toevoegen.


Irish Bathduck Cake

(springvorm met doorsnee van 22 cm)
  • 3 eieren 
  • 90 gram suiker
  • snufje zout
  • 15 gram maizena
  • 75 gram bloem
  • 100 gram mix voor banketbakkersroom
  • 250 ml water
  • 150 gram blanke marsepein
  • paar druppels levensmiddelenkleurstof - oranje
  • paar druppels levensmiddelenkleurstof - groen
  • een klein beetje verwarmde en gezeefde jam (om te plakken)
  • 50 gram pure chocolade
Verwarm de oven voor op 150 C graden.
Zorg dat de eieren op kamertemperatuur zijn voordat je ze gaat kloppen. Klop de eieren met de suiker en het snufje zout minstens 10 minuten totdat ze lichtgeel en schuimig zijn. Zeef maizena en bloem boven dit mengsel en spatel het erdoor heen. Schep het beslag in een ingevette springvorm. Bak het biscuitdeeg volgens het volgende schema: 13 minuten 150 C, 13 minuten 165 C, 13 minuten 175-180 C. Laat de taartbodem afkoelen en snijd hem daarna in twee lagen. 
Terwijl de taart in de oven staat kleur je de marsepein. Verdeel de marsepein in 3 delen. Maak 1/3 deel oranje, 1/3 deel groen en laat 1/3 deel wit. Maak op papier een patroon van het Ierse badeendje. Markeer welk deel welke kleur moet krijgen. Knip de delen uit. Rol de marsepein dun uit en snij de deeltjes van het eendje uit. 
Maak de banketbakkersroom. Verdeel de room tussen de twee taartplakken. 
Plak de delen van het eendje met de jam op de juiste plaats op de bovenkant van de taart.  
Smelt de chocolade. Vouw van bakpapier een klein spuitzakje (of gebruik een lege snoeppuntzak waar je een heel klein puntje afknipt) en lepel daar de chocolade in. Spuit de randjes, het klavertje en de letters met de chocolade op de taart. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten